Debattsvar: Det är viktigt att inte sprida myter när vi tar ställning.


Detta är ett debattsvar på ett gästinlägg vi publicerade förra veckan.
// Mångfald


Hej, mitt namn är David, antirasistisk debattör och kriminalvårdare. Det är nog hälften antirasist och hälften kriminalvårdare som gör mig tvungen att besvara det anonyma gästinlägget.
Jag förstår debattörens intentioner med sitt inlägg. Hen vill slita frågorna ur händerna på Sverigedemokraterna och bryta nya frågeställningar. Det förstår jag till fullo, men tyvärr landar det i exakt det vi kritiserade Folkpartiet för att ha gjort under valrörelsen 2006. Debattören levererar en populistisk kravlista på vad vi borde ställa mot nyanlända flyktingar för att ”motverka problemen som vi orsakar när vi tar emot flyktingar”.

Redan den problemformuleringen
är problematisk. Det är lite som när Reinfeldt menar att det inte finns någon massarbetslöshet, i alla fall inte bland etniska svenskar mitt i livet. Underförstått, det är invandrarna som är problemet och genast fiskar vi i grumliga vatten. Går det inte att kritisera invandringspolitiken utan att vara rasist? Ja, det gör det, men inte genom att ställa invandrare och flyktingar mot infödda svenskar. Då har vi genast hamnat i fel spår.
Några exempel ger debattören på saker vi inte borde ge flyktingarna. Fängelsehotellen. Vi borde även, enligt debattören, undervisa om lagar och hur man sköter sig i Sverige. Jag kan nog först garantera debattören att människor från andra länder har lika stor insikt i rätt och fel som vanligt folk i allmänhet. Det som stör mig är debattörens undertoner av ”jag är inte rasist, men”, när Hen insinuerar att flyktingar inte förstår rätt och fel. Undrar vart den informationen kommer ifrån? På samma vis fortsätter debattören att dryfta den kända myten om fängelsehotellen. Jag kan direkt avfärda den som trams.

Efter att ha arbetat på anstalt med högsta säkerhetsklass sedan 2010 vet jag vilken outhärdlig smörja den myten är. Det är ett hån mot de tusentals hårt arbetande kriminalvårdare där ute som kämpar mot ett allt hårdare klimat, allt tyngre kriminellt belastade klienter i kombination med säkerhetskrav som ökar, samtidigt som den vårdande biten med rehabilitering, samtal, behandling, klientnära arbete blir en allt viktigare ingrediens. Som klient möts du av höga betongmurar, säkerhetskameror överallt, palestinatråd och celler på 6-7 kvm. Är du dessutom flykting från ett annat land innebär frihetsberövandet oftast slut på kontakten med anhöriga och hemlandet. Jag menar inte att detta är fel, vi måste ha en kriminalvård av hög klass för att kunna möta upp samhällets krav på säkerhet och kontroll. Men det är grovt orättvist att hävda att Sveriges anstalter är hotell. Myten om fängelsehotellen drivs för övrigt hårt av Kent Ekeroth som motionerat i riksdagen om den så kallade ”fängelselyxen”. Det är en känd populistisk myt som saknar bäring i verkligheten.

Kan vi inte bara konstatera det uppenbara. Att folk från andra länder är som oss. De vill också arbeta, men i Sverige tar vi inte hand om kompetensen. Vi har världens mest högutbildade taxichaufförer. Och jag tror nog att de flesta vill lära sig svenska. Testa någon gång att lära dig ett helt nytt språk från grunden i vuxen ålder. Jag beundrar de män och kvinnor som faktiskt lyckats med detta. Fortfarande finns en avdelning på Volvo i Köping där ingen talar svenska. Alla pratar finska. Och jag tror att det även är förbjudet att våldta, råna och mörda där ifrån flyktingarna kommer. Bara det att mördandet står staten för, det är därför de flyr.

Hur ska vi göra då?
Vi ska upphöra med att sprida rasistiska myter, konstatera att folk är som oss, bara med andra livserfarenheter, och sluta påstå att flyktingar från andra länder inte kan föra sig i ett demokratiskt öppet samhälle. Om du vill ha ett samhälle för alla, i en öppen demokrati som tar sitt samhällsansvar, då röstar du inte på Sverigedemokraterna, utan på någon av de andra.


Skrivet av David Sällström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar