Svar till Linda Skugge; Vem är du att kalla andra lata?

Hej Linda, när jag läser din debattartikel blir jag inte bara ledsen utan också illamående. Den totala bristen på mänsklighet och solidaritet du har inom dig blir mer än tydlig när du skriver ett sådant här debattinlägg. Du skriver i princip att jobb finns att tillgå bara man slutar vara lat och för fin i kanten. Din debattartikel är visserligen från år 2010 men då den har delats väldigt mycket nu i dagarna så känner jag att det är väldigt aktuellt att den möter motstånd nu också, år 2014.

Man kan väl börja med att berätta lite om sig själv, jag lever med min ensamstående mamma och min gravt handikappade bror. Utöver det har jag en äldre syster och en äldre bror som inte längre bor hemma. Under hela min uppväxt bodde vi på min orts klart mest omtalade område. Det var området där alkoholister och invandrare bodde, i princip inget annat. Människorna som bodde där ägnade sig åt knivslagsmål och missbruk. Oavsett vem du var, hur du än såg ut eller vad du än hette så kunde folk börja kolla snett på dig om du sa vart du bodde. Även arbetslösheten har under perioder varit stor här. Kort och gott skulle man kalla området för ett underklassens område.

Vad du inte alls belyser i din debattartikel är att alla människor har olika förutsättningar. Det är just det som gör mig mest illa, du tror att det i sann borgar-anda ”bara är” att vässa armbågarna och faktiskt skaffa sig en anställning. Du belyser inte de tusentals människorna som dag ut och dag in väntar på att få en remiss till en doktor som kan bota diverse krämpor. Och du nämner varken människorna som dagligen utsätts för den strukturella rasismen som finns ingrott i vårt samhällssystem eller alla tusentals individer som lider av sociala fobier i olika grader.

Världen är bra mycket större än lathet kontra icke lathet. Självklart vet både du och jag mycket väl att det finns människor runt om i vårt avlånga land som inte alls är intresserade av att jobba, människor som bara vill lalla runt. Men att inte inse hur oerhört liten minoritet dessa människor är, ja det är inte något annat än totalt vansinne! 

Jag vill inte låta som ett språkrör för underklassen eller för människor som har haft det sämre ställt, verkligen inte. Tvärtom tror jag att alla har en viss kapacitet till att klara och försörja sig själva om samhället tillåter. Utan det enda jag vill är att alla hundratusentals människor som lever arbetslöshetens eviga land med privata, pengautsugande bemanningsföretag,snäva bidrag,dyra utgifter och allt vad det innebär faktiskt ska få någon upprättelse, upprättelse för den käftsmäll du kastade ifrån dig. 

/Dennis, för nätverket Mångfald. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar